Fotograf Henry B. Goodwin (1878–1931)
En utställning - Henry B. Goodwin
Presentation av Henry B. Goodwin och kontaktuppgifter för att köpa Goodwins verk finns längst ned på denna sida
Alla bilder på denna hemsida är skyddade av upphovsrättslagen
Carin Bergström (1920)
Systrarna Bergsten
Dans på berget Subova
Carin Bergström (2)
Alice och Viola Meynell
Anders de Wahl
Vera Fokina (1)
Vera Fokina (1)
Jenny Hasselkvist (1)
Jenny Hasselkvist (2)
Utöbor
Kvinnoporträtt
Stockholms Stadshus
Odengatan, Stockholm (1920)
Gamla Rådhuset, Stockholm (1916)
Engelbrektskyrkan, Stockholm
Vinter i Stockholm
Strandvägen, Stockholm
Södertörn vid Strandhotellet
Badhuset
Bragevägen, Stockholm (1)
Bragevägen, Stockholm (2)
Svanströms Hörn, Stockholm
Roslagstorg, Stockholm
Kvinnoporträtt (2)
Pepi
Anders de Wahl som Pierrot
Berta Berg
Göta Ljungberg (1921)
Henry B. och Ida Goodwin
Ramade original fotografier av Henry B. Goodwin
Doris Kean
Foto: Henry B. Goodwin
Silvergelatin fotografi 1921. Format bild: 230 x 270 mm Ramstorlek: 310 x 410 mm
Signerat och daterat
Pris: 4000:- Frakt inom Sverige ingår. Förskottsbetalning med Swish till ©Peter Reichel Tfn 070 538 33 99
Köp
Södertörn vid Strandhotellet i Stockholm
Foto: Henry B. Goodwin
Silvergelatin fotografi 1917 Format bild: 115 x 175 mm Ramstorlek: 220 x 310 mm
Signerat och daterat
Pris: 4000 kr. Frakt inom Sverige ingår. Förskottsbetalning med Swish till ©Peter Reichel. Tfn 070 538 33 99
Köp
Mrs Harry T. Lindeberg
Foto: Henry B. Goodwin.
Silvergelatin fotografi 1921. Format bild: 225 x 267 mm Ramstorlek: 310 x 410 mm
Signerat och daterat
Pris: 4000:- Frakt inom Sverige ingår. Förskottsbetalning med Swish till ©Peter Reichel Tfn 070 538 33 99
Köp
Henry B. Goodwin reproduktioner. Print på 240 gr premium papper. Frakt inom Sverige ingår. Förskottsbetalning med Swish eller faktura
-
210 x 300 mm 400:-
-
300 x 400 mm 500:-
-
500 x 700 mm 900:-
-
700 x 1000 mm 1200:-
För köp av Henry B. Goodwins verk, kontakta Peter Reichel med e-post: [email protected]
Henry B. Goodwin (1878-1931)
Mellan åren 1915 och 1930 kom Stockholmsfotografen Henry B. Goodwin med sin romantiska jugendestetik att dominera den fotografiska scenen i Sverige /Peter Reichel
Henry Buergel Goodwin är en av Sveriges mest framstående fotografer genom tiderna. Han föddes i München 1878 och var av tyskt ursprung men lade sig till med ett engelskklingande namn efter att ha flyttat till Sverige. Utbildning i fotografi hade Goodwin fått av sin far Hugo Bürgel, som var landskapsmålare, samt av Nicola Perscheid i Leipzig.
I Uppsala tilldelades Goodwin ett pris för en serie med porträtt. Som redaktör i tidskriften Svenska fotografen publicerade han mellan 1912 och 1916 många artiklar.
Utdrag: Wikipedia
Piktorialismen
Under det sena 1800-talet hade nya uppfinningar inom fotografin gett en förenklad teknik, skarpar objektiv, rullfilm, ljuskänsligare emulsioner, mer hanterbara kameror och bättre fotopapper, vilket medförde hundratusentals nya utövare, såväl amatörer och professionella.
Samtidigt bidrog utvecklingen till ett kvalitetsmässigt förfall och en bildmässig förflackning. Fotografins goda ryckte hade raserats.
En ny strömning med hängivna piktorialister gjorde anspråk på att fotografin skulle återta sin förlorade status och åter erkännas som fullständig konstart.
Med stöd av de nya strömningarna gjorde Goodwin sina utmanande påståenden om att det är amatörerna, inte yrkesfotograferna som är konstnärligt ledande inom svensk fotografi.
Yrkesfotograferna granskades kritiskt och syntes i hans ögon oftast sakna både inlevelse och tekniskt fallenhet, med endast den kommersiella ivern som drivkraft.
Den nya konstfotografin krävde mycket tålamod och var inte kommersiellt gångbart. Det var därför inte konstigt att de mest talangfulla bilderna ursprungligen skapades av obundna amatörer som inte drevs av lönsamhetskrav.
Detta var åsikter som knappast underlättade umgänget med Stockholms yrkesverksamma fotografer.
Piktorialisternas tillvägagångssätt blev att fjärma sig så långt som möjligt från kamerans oförställda sätt att mekaniskt och realistisk återge verkligheten. De inspirerades i stället av impressionisternas känsligt melankoliska drömvärld, där upphovsmannens inre bilder översattes i ett tidsödande och krävande kopieringsarbete, som kom att likna de redan etablerade grafiska förfaringssätten. Ädelförfarandena erbjöd en närmast oändlig variation i val av tonskala, färger och pappersytor, där negativet förenklades till ett partitur.
Verkligheten gestaltades i en mörk tonskala med mjuka försvagade konturer, och motivet frammanipulerades artistiskt i ett softfokusdis, befriat från störande detaljer. Avsiktligt kunde i processen vissa partier i motivet förstärkas och andra lika naturligt dämpas ner.
Fotografen skapade en självständig ny fotografi, som lösgjorde sig från
kamerans mekaniska avbildande, där målet var att placera fotografin jämsides med målerikonsten.
Aldrig tidigare hade fotograferna så tydligt markerat att det inte var kameran, utan fotografen, som besjälade bilden.
Ur boken: Goodwin, en hyllning av Bruno Ehrs och Carl Bengtsson.